LÄRA TIPSAR
I mötet med en person som lever med kognitiv svikt är relationen viktigare än orden. När vi förstår hur hjärnan fungerar och hur våra ord påverkar, kan vi skapa lugn och tillit även i svåra stunder.
Här delar vår utbildare Helena tre konkreta tips.
1. Fokusera på relationen
En god relation är grunden för trygghet och självbestämmande. När personen känner tillit till dig blir det lättare att ta emot stöd och hjälp. Bygg relationen i de lugna stunderna när ni pratar, skrattar eller delar något vardagligt. Då finns tryggheten där när situationen blir mer utmanande. Det handlar inte om vad du säger, utan hur du är i stunden. Kroppsspråk, tonläge, ögonkontakt och små igenkännbara handlingar betyder ofta mer än orden.
Verktyg som levnadsberättelsen och reminiscens så som att väcka minnen med musik, bilder, dofter eller föremål hjälper dig att bygga relation på det som finns kvar.
2. Undvik ”nej”, ”stopp” och ”varför”-frågor
Ord kan lugna, men också skapa oro.När vi säger ”nej”, ”stopp” eller ”varför” uppfattas det ofta som tillrättavisande. Det kan väcka motstånd eller rädsla.
Säg hellre något bekräftande:
”Vilken bra idé.” ”Berätta mer, jag vill förstå.” ”Det låter fint, ska vi göra det tillsammans?”
Träna gärna in några fraser tillsammans i arbetsgruppen. När alla bemöter på liknande sätt skapas igenkänning och trygghet, oavsett vem som möter personen.
3. Kunskap om kognition
Kognition handlar om hur hjärnan tar in, bearbetar och använder information. När hjärnan är påverkad av sjukdom, stress, sorg eller trötthet så fungerar den annorlunda. Förståelsen för det gör oss mer tålmodiga, följsamma och empatiska. Vi ser bakom beteendet och kan anpassa språk, tempo och förväntningar. Det gäller inte bara för omsorgstagaren, utan också för kollegor och närstående. Vi är alla människor, och ibland sviktar vår kognition.
Kort sagt:
Relation, språk och förståelse är grunden i ett tryggt bemötande. Hur du är i stunden betyder mer än vad du säger.
Är du nyfiken på våra utbildningar inom självbestämmande?
Vill du hitta nya sätt att skapa trygghet och delaktighet – utan att använda begränsningar? I utbildningen “Från begränsningsåtgärd till pedagogisk lösning” får du verktyg som gör det enklare att förstå, samarbeta och skapa lösningar som håller i vardagen.
Du hittar mer information här:
Om Helena

“Jag är utbildad undersköterska och inom vårdpedagogik och handledning – med drygt 30-års erfarenhet inom vård och omsorg. Jag har specialiserat mig inom demensvård och har utbildning i bland annat BPSD, validering, palliativ vård och cirkelledarutbildning.
Erfarenheten jag har med mig är viktig för utbildarrollen – gruppbostad, dagverksamhet, särskilt boende för äldre samt särskilt boende för yngre personer med kognitiv sjukdom. Har även utformat en intern bemötandeutbildning för vårdpersonal inom särskilt boende och hemtjänst. HPLJ-certifierad.“