Vanliga frågor och svar
Här hittar du svar på våra vanligaste frågor
Digitalt genomförande
Vad du behöver
Du behöver en dator, surfplatta eller en smartphone med internet, kamera, högtalare och mikrofon. Vi rekommenderar att du använder ett headset/hörlurar med mikrofon, om du har, och att du sitter själv vid datorn om det är möjligt.
För den enklaste och bästa upplevelsen i Zoom kan du hämta Zoom-appen till datorn eller där du hämtar appar i telefonen.
Anslut till Zoom
När du klickar på länken ansluts du till Zoom. Testa att din mikrofon, högtalare och kamera fungerar innan vi börjar.
Via datorn – Ladda ner Zoom. Klicka på länken du har fått – klicka på ”Join with Computer Audio”. Skriv in Meeting ID och Lösen.
Registrering – Inför våra 3-timmarsutbildningar ska du registrera dig via Zoom. Klicka på “Register” och fyll i ditt förnamn, efternamn samt den e-post du vill ha bekräftelsemailet till. Öppna bekräftelsemailet från utbildaren, klicka på en blå ruta där det står “Join meeting”. Klicka ”Join with Computer Audio” när den rutan kommer upp.
Via smartphone eller läsplatta – Välj ”Call using Internet audio”. Skriv in Meeting ID och Lösen. För den enklaste och bästa upplevelsen i Zoom kan du hämta Zoom-appen där du hämtar appar i telefonen.
Testa ljud och bild
Du kan testa ljud och bild i ett Zoom-testmöte här
Strular tekniken – här är våra tips
– Lämna Zoom och kom tillbaka igen
– Starta om datorn
– Testa ljudet när du kommer in till Zoom (finns vid ”högtalare”-knappen – klicka på pilen)
– Stäng ner öppna program – det kan göra Zoom långsamt om du har för mycket igång samtidigt
– Ladda ner Zoom-appen för fler funktioner
– Koppla in ett headset för bättre ljud
Läs mer om digitalt genomförande här
Bekräftelse och kallelse
När du anmäler dig till en öppen utbildning skickar vi en bekräftelse till den e-post du uppgav i anmälan. När du accepterar denna inbjudan läggs den automatiskt i din kalender. I bekräftelsen framgår bland annat vilken utbildning du har bokat, din fakturaadress och pris ex. moms. Vänligen kontrollera alltid att uppgifter stämmer.
Ca tre veckor innan utbildningen startar skickar vi en kallelse med ytterligare information om utbildningen såsom tider och plats med mera. Din kalender uppdateras automatiskt med den informationen.
Online utbildning: Om du är anmäld till en online utbildning får du ytterligare en kallelse med en Zoomlänk cirka en vecka innan utbildningen.
Vad gäller om jag vill avboka en utbildning?
Din anmälan är bindande, men du kan överlåta din plats till någon annan om du själv får förhinder att delta.
Vid avbokning senare än 30 dagar före kursstart debiteras 100 procent av utbildningsavgiften.
För avbokning av utbildning kontakta oss på 08-578 700 66 eller skriv ett mail till utbildning@lara.se.
Avanmälan eller uppgifter om eventuell ersättare måste lämnas skriftligen.
Jobbar du på Ambea, Nytida eller Vardaga, se avbokningsregler på intranätet.
Ingår det lunch på utbildningen?
När du går på utbildning hos oss i Solna så ingår det en matbiljett till restaurangen Taste som har en stor buffé med fokus på olika kostpreferenser, de är även öppna för att hjälpa till om du är allergisk eller skulle behöva specifika förklaringar till något.
I en heldagsutbildning ingår även två fikapauser som vi tyvärr inte specialanpassar men ser till har varierande alternativ. All fika är vegetarisk med bland annat, bakverk, frukt och yoghurt.
Vid halvdagsutbildningar ingår en mindre fikapaus. Behöver du ett större mellanmål rekommenderar vi att du tar med något eget vid dessa tillfällen.
Vid utbildningar i Göteborg och Malmö måste du mejla dina allergier eller kostpreferenser i förväg till support@lara.se
Hur hittar jag till utbildningslokalen?
Var utbildningslokalen ligger framgår av din bekräftelse och kallelse. När vi genomför öppna utbildningar i Stockholm, Göteborg eller Malmö hålls de som regel i:
Stockholm/Solna – Lära, Evenemangsgatan 21, plan 6, Solna
Malmö – Elite Plaza hotel, Gustav Adolfs torg 49, Malmö
Göteborg – Induction AB, Vassgatan 3E, Göteborg
Boka in flera deltagare samtidigt
Varje deltagare måste anmälas med separat mejladress. Det spelar ingen roll om det är en arbetsmejl eller privatmejl, men det är dit bekräftelse, länkar och diplom kommer skickas under utbildningens gång.
Vill du anmäla flera deltagare samtidigt kan du mejla en lista till support@lara.se så hjälper vi dig så varje bokning blir rätt.
Hur får jag mitt diplom efter genomförd utbildning?
För att få ett diplom ska du ha deltagit på utbildningens samtliga dagar. Ca en vecka efter utbildningen skickar vi dig ett intyg via den e-post du uppgav vid anmälan.
Om du har genomfört en onlineutbildning bredvid en kollega måste du kontakta support@lara.se för att registrera din närvaro. Skriv ditt namn, vilken utbildning och vilken tid utbildningen genomfördes så ser vi till att du också får ett diplom.
Hur går faktureringen till?
En faktura skickas ut 1-15 dagar efter utbildningens sista dag till den fakturaadress som du eller ditt företag angett vid bokning. Se till att referens finns så fakturan hamnar på rätt plats och kostnadsställe.
Föredrar du att få fakturan via epost kan du notera detta i rutan ”fakturareferens” vid bokning eller kontakta support@lara.se
Om du vill betala fakturan innan utbildningen skett måste du kontakta oss så snart du genomfört bokningen.