Pedagogik och metodik
Svåra samtal
Utbildning i svåra samtal - Vi går igenom vad ett svårt samtal är och tittar på varför vi undviker svåra samtal. Detta för att utveckla kursdeltagarnas förmåga att använda samtalsstrategier som främjar öppna och respektfulla samtal.
För vem
Utbildningen vänder sig till medarbetare som i sitt arbete möter personer där svåra samtal kan vara en del av arbetet.
Ur innehållet
- Samtalsteori
- Konkret strategi för att hantera svåra samtal
- Praktisk träning på svåra samtal och feedback
Om utbildningen
Under utbildningen kommer vi gå igenom en samtalsstrategi (utforska – tillföra – utforska). Strategin ligger även till grund för den praktiska träningen under utbildningen där målet är att förstå hur man bemöter och hanterar känsliga situationer som kan leda till konflikt eller missförstånd.
Utbildningens mål
Efter utbildningen har du som deltagare fått kunskap om och träning i hur du kan hantera svåra samtal i praktiken. Genom att tillämpa effektiva strategier och kommunikationsmetoder kommer det öka dina möjligheter att känna dig trygg i att ha konkreta samtal i svåra saker och runt svåra ämnen.
Förkunskaper
Inga förkunskaper krävs.
Övrigt
När du går på en utbildning hos Lära som genomförs online utgår vi från samma utbildningspedagogik som vi har i våra utbildningar fysiskt på plats. Det innebär att utbildaren involverar deltagarna i reflektionsövningar, grupparbeten etc så att det blir ett aktivt deltagande från alla. För att skapa goda förutsättningar för detta behöver du säkerställa att du har möjlighet att vara synlig via webbkamera och har en fungerande mikrofon tillgänglig. Vi rekommenderar även att man gör sig redo ca 10 minuter innan utbildningen startar för att säkerställa att allt fungerar som det ska. Läs mer om våra förväntningar och hur du skapar optimala förutsättningar för din utbildning här: Läras utbildningar via Teams