Lära tipsar

Påskäggsjakt – anpassad för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

påskägg fyllt med godis

Nu är det snart påsk och många härliga traditioner. Även denna påsk ska vi hålla avstånd och begränsa våra kontakter – men vi kan ses ute och leta påskägg. För barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) behöver vi anpassa aktiviteten.

Schema – Det är alltid bra att ha ett visuellt schema som är anpassat till barnets behov. På schemat listas alla aktiviteter som kommer hända.

Visuell tydlighet – Är det ett påskägg eller flera? Om det är fler påskägg behöver barnet veta hur många ägg hen ska samla. Är det flera barn som ska leta ägg kan det vara bra att varje barn få en egen färg eller symbol på de ägg som barnet ska samla. Ha gärna något att samla äggen i.

Det bör också vara tydlig om när man får äta innehållet i äggen: nu eller senare, alla nu eller ett nu och spara resten?

Träna innan – En del barn kan behöv öva innan, särskilt om det är många barn som ska bara med. Ta en test-runda i trädgården med barnet så ökar chansen att det blir en bra upplevelse för barnet.

Nödutgång – Det är alltid en bra idé att ge barnet en möjlighet att släppa aktiviteten om det blir för mycket eller för svårt. Det kan vara ett ord eller en bild man kan visa som talar om för dig som vuxen att nu räcker det. Då kan ni avbryta aktiviteten och kanske gå tillbaka senare med barnet för att hämta påskäggen tillsammans.