Vanliga frågor och svar
Här hittar du svar på våra vanligaste frågor

Onlineutbildning
Vad du behöver
Du behöver en dator eller surfplatta med internet, kamera, högtalare och mikrofon, samt att du sitter själv vid datorn om det är möjligt. Vi rekommenderar att du inte använder en smartphone då det påverkar kvaliteten av deltagandet på utbildningen.
Du behöver inte ha ett Teams-konto för att delta utan du kan ansluta till utbildningen genom att klicka på ”Klicka här för att delta i mötet”. Du kan välja att öppna mötet i Microsoft Teams-appen eller direkt i webbläsaren. Kontrollera gärna att din mikrofon och kamera fungerar innan du klickar på ”Gå med nu” för att ansluta till mötet.
Läs mer om Teams här
Bekräftelse och kallelse
När du anmäler dig till en utbildning skickar vi en bekräftelse till den e-post du uppgav i anmälan. När du accepterar denna inbjudan läggs den automatiskt i din kalender. I bekräftelsen framgår bland annat vilken utbildning du har bokat, din fakturaadress och pris. Vänligen kontrollera alltid att uppgifter stämmer.
Tre veckor innan utbildningen startar skickar vi en kallelse med ytterligare information om utbildningen såsom tider och plats med mera. När du accepterar kalenderinbjudan i kallelsen uppdateras informationen automatiskt i din kalender.
Har du anmält dig till en onlineutbildning får du ytterligare en kallelse med en Teamslänk en vecka innan utbildningen samt en påminnelse 24 timmar innan utbildningen startar.
Vad gäller om jag vill avboka en utbildning?
Din anmälan är bindande, men du kan överlåta din plats till någon annan om du själv får förhinder att delta.
Vid avbokning senare än 30 dagar före kursstart debiteras 100 procent av utbildningsavgiften.
För avbokning eller byte av deltagare mejla utbildning@lara.se så hjälper vi dig.
Jobbar du på Ambea, Nytida eller Vardaga, se avbokningsregler på intranätet.
Ingår det lunch på utbildningen?
Deltar du i en utbildning som är på plats hos oss så ingår lunch och fika.
I Stockholm räcker det att du meddelar dina allergier på plats på restaurangen – de kommer se till att du får mat som passar dig. Har du väldigt svåra allergier (ex. luftburen/ svåranpassat) kan du kontakta oss i förväg.
Vid utbildningar i Göteborg och Malmö behöver du mejla dina allergier eller kostpreferenser senast två veckor i förväg till utbildning@lara.se
Till våra utbildningar ingår även två fikapauser som vi tyvärr inte specialanpassar men ser till har varierande alternativ. All fika är vegetarisk med olika alternativ.
Hur hittar jag till utbildningslokalen?
Var utbildningslokalen ligger framgår av din bekräftelse och kallelse. När vi genomför öppna utbildningar i Stockholm, Göteborg eller Malmö hålls de som regel i:
Stockholm/Sundbyberg – Origohuset – Ambea/Lära, Röntgenvägen 3D, plan 7
Malmö – Elite Plaza hotel, Gustav Adolfs torg 49
Göteborg – Induction AB, Vassgatan 3J
Boka in flera deltagare samtidigt
Varje deltagare måste anmälas med separat mejladress. Det spelar ingen roll om det är en arbetsmejl eller privatmejl, men det är dit bekräftelse, länkar och diplom kommer skickas.
Vill du anmäla flera deltagare samtidigt kan du mejla en lista till utbildning@lara.se så hjälper vi dig så varje bokning blir rätt.
Hur får jag mitt diplom efter genomförd utbildning?
För att få ett diplom ska du ha deltagit på utbildningens samtliga dagar. En vecka efter utbildningen skickar vi dig ett diplom till den mejl du uppgav vid anmälan.
Hur går faktureringen till?
En faktura skickas ut 1-15 dagar efter utbildningens sista dag till den fakturaadress som du eller ditt företag angett vid bokning. Se till att referens finns så fakturan hamnar rätt hos er.
Om du vill betala fakturan innan utbildningen skett eller har andra frågor om fakturering kan du kontakta info@lara.se