Mer än medkänsla – så förändrar compassion omsorgen
I vår ständiga strävan efter en mer inkluderande och empatisk vårdsektor blir compassion allt viktigare. Det är ett förhållnings- och arbetssätt som har nära släktskap med lågaffektivt bemötande.
Vad innebär compassion?
Att arbeta compassionbaserat innebär att du utvecklar ditt relaterande till dig själv och din omgivning. Det handlar bland annat om att lära dig:
- Aktivt lyssnande
Att verkligen lyssna till vad patienten säger, utan att döma eller avbryta, är grundläggande. Det skapar en trygg miljö där patienten känner sig sedd och hörd. - Ge empatisk respons
Vi strävar efter att svara på patientens känslor, inte bara deras ord. Det kan vara så enkelt som att säga “Jag ser att detta är svårt för dig istället för att erbjuda omedelbara lösningar.” - Utveckla din självmedkänsla
För att kunna erbjuda compassion mot andra, måste vi också praktisera självmedkänsla. Det innebär att erkänna när vi själva är stressade eller överväldigade och ta hand om vårt eget välbefinnande. - Göra gynnsamma miljöjusteringar Ibland kan små förändringar i miljön göra stor skillnad för en persons välbefinnande. Det kan vara att dämpa ljuset, erbjuda en bekväm stol, eller helt enkelt ge utrymme för tystnad.
Utbildning i compassion
Här kan du läsa mer utbildningen Compassion i omsorgen
Medkänsla som grund i ditt arbete
Läras utbildare Rebecca Söderström har stor erfarenhet av att arbeta med compassion och utbildar vårdpersonal i detta arbetssätt. Här berättar hon mer om vad compassion innebär.
Betydelsen av att aktivt lyssna
I det sociala arbetet möter vi människor med olika bakgrund, historia, förmågor, styrkor och sårbarheter. Vi möter individer som på ett eller annat sätt är i behov av vårt stöd och vi behöver hantera beteenden som vi ibland kan uppleva som utmanande, direkt eller indirekt. Beteendet har alltid sin grund i något och genom att träna upp vår lyhördhet kan vi med tiden bli bättre på att bemöta de bakomliggande tankarna och känslorna.
Forskning visar att alla människor kan öva upp sin lyhördhet och sin förmåga till aktivt lyssnande och på så sätt lära sig arbeta utifrån compassion.
“I en tid där stress och utmattning ofta präglar vårdsektorn, blir compassion ett verktyg för att både förbättra patientvården och stärka vårdpersonalens välbefinnande.”
Rebecca Söderström, utbildare Lära
Grunden för att öva upp sitt lyssnande är att bredda och fördjupa sin förståelse för sina egna tankar och känslor. Genom att kartlägga dina egna reaktioner på beteenden och situationer som uppstår får du verktyg att kliva åt sidan, reflektera och medvetet välja ditt bemötande.
Vägen till ökad medkänsla är via självmedkänsla. Det handlar lika mycket om att med empatisk förmåga sätta sig in i hur personerna vi har framför oss mår och vad vi kan göra för att minska deras lidande såväl som att öka deras välmående, som att göra detsamma för oss själva.
Attityd kan skapa motstånd
Den största utmaningen kring att integrera compassion och lågaffektivt bemötande i vårdarbetet är attityd och kunskap. Det är viktigt att ledningen inom vård och omsorgsorganisationer stöder dessa principer och skapar förutsättningar för personalen att utveckla och praktisera. Det krävs utbildning, övning, och inte minst, ett kulturellt skifte inom vårdinstitutionerna, säger Rebecca.
Att arbeta med compassion – medkänsla och självmedkänsla minskar risken för utmattning för personalen och genererar en bättre och mer positiv arbetsmiljö. Det i sig leder helt enkelt till bättre vårdkvalitet och ökat väbefinnande för alla.