Person med en funktionsnedsättning som Autism, ADHD eller kognitiva svårigheter kan ha svårt att förstå vad som gäller kring Corona-viruset. Lära tipsar här om hur man kan jobba med att motivera, hjälpa och förklara varför det är viktigt att tvätta händerna.

  1. Se till att ”Tvätta händer” kommer in i dagsplanering på schema etc oftare än vanligt.
  2. Skapa rutiner för att tvätta händer innan mat/fika, efter toabesök och efter utevistelse eller vistelse i gemensamma utrymmen etc, lägg till på schemat.
  3. Se till att var och en har en egen handduk eller använd papper.
  4. Skapa hjälpmedel som är anpassade för varje person – som bildstöd och organisering i badrummet.
  5. Träna och öva på att tvätta händerna ordentligt – visa, hjälp och visualisera.
  6. Var själv lugn och försök skapa en trygg situation för att lyckas.
  7. Använd handsprit i de fall där det inte är möjligt att tvätta händerna.
  8. För personer som lär sig av film kan man se filmen ”Tvätta händerna och minska risken att bli sjuk”. Ta bort ljudet om det är störande.
  9. Visa att du själv också tvättar händerna.
  10. Tydliggör hur länge man ska tvätta händerna genom att:
  • Ställa äggklockan eller mobilen på ungefär 30 sekunder
  • Ladda ner en visuell timer i mobilen – till exempel Visual timer, Time timer eller linknande och ställ in på 30 sekunder.
  • Sjung ”Blinka lilla stjärna” när du tvättar händerna.
Kontakta oss
  • Kontakta oss!

    Välkommen att kontakta oss om du har frågor om våra kurser eller vill boka en anpassad utbildning. Skicka oss ett meddelande nedan, eller ring oss på 08-768 20 26.
    För fler kontaktuppgifter, klicka här.